Omroep Dommelland kijk je via Ziggo (47), KPN/Telfort (1465), XS4ALL (1465), T-Mobile (849), Glasvezelnet Solcon (811), Delta (12)
Lokaal nieuws, nieuws van de omroep en headlines. Hier vind je alle berichten bij elkaar.
Het college van burgemeester en wethouders van Sint-Michielsgestel heeft Paul Geurts (47) benoemd tot gemeentesecretaris.
Daarnaast wordt hij directeur van MijnGemeenteDichtbij, de ambtelijke fusieorganisatie van de gemeenten Sint-Michielsgestel en Boxtel.
Hij treedt per 1 april in dienst.
Geurts brengt ruime gemeentelijke ervaring mee. Hij is momenteel gemeentesecretaris van Baarle-Nassau en directeur van de ABG-organisatie. Eerder was hij bestuursadviseur van de burgemeester van Tilburg en manager Vergunningen en Veiligheid bij de ABG-gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen.
'Eervolle taak'
Paul Geurts kijkt uit naar zijn nieuwe functie: “Als gemeentesecretaris heb je de eervolle taak om naast het bestuur te staan in de enorme opgave die we als gemeente hebben.
Een goed bestuurlijk en ambtelijk samenspel is daarbij zeer belangrijk. Daar ga ik met veel plezier mee aan de slag.”
Als directeur van MijnGemeenteDichtbij wil Geurts vooral de kracht van ‘samen’ uitstralen. “De samenwerking stelt ons in staat om daadwerkelijk doelen te bereiken en dichtbij de inwoner te blijven staan. Ik kijk er naar uit om daar met alle medewerkers verder invulling aan te geven.”
Stevige ambities
Burgemeester van Sint-Michielsgestel Eiko Smid geeft aan dat het college de samenwerking met Geurts met vertrouwen tegemoet ziet. “In het laatste deel van de huidige bestuursperiode ligt er nog een aantal stevige ambities waar het college mee aan de slag wil. Het is goed dat we weer iemand aan boord hebben met de nodige gemeentelijke ervaring. We zien uit naar de komst van Paul; een energieke en bestuurlijk ervaren adviseur voor ons college en mededirecteur van onze samenwerkingsorganisatie MijnGemeenteDichtbij.”
De brandweer is donderdagmiddag uitgerukt voor een woningbrand aan De Klompenmaker in Boxtel. De oorzaak bleek een drooggekookte pan op het vuur. De bewoner is per ambulance naar het ziekenhuis gebracht voor verder onderzoek. Brandweerlieden hebben de pan naar buiten gehaald en ventileren momenteel de woning.
Vanwege de inzet van hulpdiensten is de weg tijdelijk gestremd. De politie is ter plaatse en houdt omstanders op afstand.
60 jaar is niet oud. Het is het nieuwe 50! Die boodschap bracht cabaretière Karin Bruers tijdens een door de gemeente georganiseerde bijeenkomst in Podium Boxtel
In de gemeente Boxtel zijn er veel agrarische gebouwen. Een aantal van die gebouwen komt de komende tien jaar vrij, omdat boerenbedrijven stoppen. Deze zogeheten Vrijkomende Agrarische Bouwvlakken (VAB) vragen om een nieuwe bestemming om leegstand en verpaupering in het buitengebied te voorkomen. Om stoppende agrariërs te ondersteunen bij het vinden van een nieuwe functie voor deze locaties, heeft de gemeente een conceptbeleid opgesteld.
Wat is het VAB-beleid?
Het VAB-beleid bestaat uit drie onderdelen:
Belangrijkste uitgangspunten VAB-beleid
Het VAB-beleid van de gemeente Boxtel richt zich op het herbestemmen van vrijkomende agrarische bouwvlakken, met aandacht voor duurzaamheid en behoud van het landschap. De kernpunten zijn:
De gemeente biedt inwoners en organisaties die hiermee te maken hebben de mogelijkheid om te reageren op het concept VAB-beleid. Eerder was dit al mogelijk, maar de inspraakperiode is nu verlengd. Van donderdag 30 januari 2025 tot en met woensdag 5 maart 2025 kunnen betrokkenen hun wensen, ideeën en belangen delen door een e-mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., onder vermelding van 'VAB-beleid Boxtel'.
De raad beslist
De ingekomen reacties worden verwerkt in een inspraakverslag. In dit verslag worden de reacties in concept beantwoord en eventuele wijzigingen voor het concept VAB-beleid voorgesteld. Het College van B&W legt de stukken aan de gemeenteraad voor ter besluitvorming; het is de bevoegdheid van de gemeenteraad tot het vaststellen van het VAB-beleid en bijbehorende inspraakverslag.
De doorgaande weg in Lennisheuvel is maandagavond tijdelijk afgesloten geweest vanwege een gaslekkage in een woning. Het incident trok zowel de brandweer als medewerkers van netbeheerder Enexis naar de locatie.
Volgens de eerste meldingen werd het gaslek veroorzaakt door boorwerkzaamheden in de woning. Het lek bevond zich in de meterkast en werd door technici van Enexis gerepareerd.
Brandweerlieden sloten de straat af en zorgden ervoor dat de situatie onder controle bleef. Er raakte niemand gewond, de bewoners en huisdieren stonden veilig buiten.
Het college van burgemeester en wethouders heeft een nieuwe voorkeursvariant voor de capaciteitsverbetering van de Keulsebaan vastgesteld. Dit project, onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), moet de verkeersdruk beter beheersbaar maken. Vooral de sluiting van de dubbele spoorwegovergang aan de Tongersestraat maakt deze maatregelen noodzakelijk.
Verkeersdrukte op de Keulsebaan
Tijdens de spits is de verkeersafwikkeling op de Keulsebaan al problematisch, met wachtrijen die de A2 toe- en afritten blokkeren. Bij sluiting van de dubbele overweg zullen deze problemen verergeren. De geplande ingreep dient een oplossing te bieden en zorgt voor een betere doorstroming en veiligheid op de langere termijn.
Verkeersaanpassingen en nieuwe brug
Een belangrijk onderdeel van de plannen is de aanleg van een brug over de Keulsebaan. Deze brug komt tussen het spoor en rotonde Everbos, het gedeelte waar de Keulsebaan onder het spoor doorgaat en wat dus al verdiept ligt. De brug speelt een cruciale rol in de aanpassing van de rotonde bij de Parallelweg Zuid.
Nu sluit de Parallelweg Zuid via een bocht aan op de noordzijde van de rotonde. In de nieuwe situatie wordt deze bocht rechtgetrokken, zodat de weg direct op de zuidzijde van de rotonde aansluit.
Doorstroming verbeteren
Volgens projectleider Tijs van Erve van de gemeente Boxtel is deze aanpassing essentieel om de doorstroming op de rotonde te verbeteren.
“Waar de Parallelweg Zuid nu aansluit, zorgt dit voor te veel verstoring van het verkeer op de rotonde. Door de weg aan de andere kant aan te sluiten, wordt de verkeersdoorstroming aanzienlijk beter,” aldus Van Erve.
Daarnaast worden vanaf de rotonde bij de parallelweg zuid twee rijstroken richting de rotonde naar de Eindhovenseweg aangelegd om de doorstroming te verbeteren. Die rotonde wordt dan vervangen door een kruispunt dat met verkeerslichten wordt geregeld.
Voorbereiding op toekomstige verkeersdruk
De verbeteringen zijn nodig omdat de dubbele spoorwegovergang in de Tongersestraat in de toekomst wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Deze sluiting betekent dat het verkeer dan via de Keulsebaan zal moeten worden geleid. De spoorwegovergang in de Tongersestraat blijft alleen toegankelijk voor fietsers via een fietsonderdoorgang.
Nieuwe variantenstudie
Eerdere plannen voor de Keulsebaan liepen in 2022 vast toen de Raad van State een streep haalde door het bestemmingsplan. Dit leidde tot een nieuwe variantenstudie, waarin mogelijke oplossingen zijn onderzocht. Hierbij zijn ook bezwaren van omwonenden meegenomen.
Kosten nieuwe variant
De te verwachten kosten van het project, geraamd op 10,2 miljoen euro, blijven binnen het beschikbaar gestelde budget van 12,1 miljoen euro.